Leer zeilen en word een echte schipper

Van beginnend tot ervaren, jong tot oud, iedereen is welkom bij De Roerganger. Onder leiding van professionele Roergangers leer je hoe je moet varen en doe je op verschillende manieren ervaring op. Van de basisbeginselen tot de fijne kneepjes. Theorie wordt in de boot behandeld, waarna je al snel overgaat tot actie op het water.

Met ruim 30 zeilboten voor onze opleidingen,  zijn we de grootste zeilschool van Limburg

De diepte in. Meer over onze cursussen

Met onze verschillende soorten cursussen word je omgeschoold tot een echte Roerganger. Van beginnend tot ervaren, van jong tot oud, iedereen kan instappen op zijn of haar niveau. Goed, maar welke cursus moet je dan kiezen? We helpen je graag op weg.

Kijk, dit zijn onze cursussen

3-Daagse zeilcursus
Boek deze cursus

Deze zeilcursus verdeeld zich over drie opeenvolgende dagen in (korte) vakanties of in drie dagen in verschillende weekenden. De dag start om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur. Halverwege de dag wordt er even gepauzeerd voor een lekkere lunch.

Kids tot 18 jaar: 245 euro
Volwassenen: 350 euro
3 dagen

Zomerzeilweek
Boek deze cursus

In de zomervakantie organiseren wij een vijfdaagse zomerzeilweek. Vijf dagen waarin zeilen en plezier centraal staat. Je hebt natuurlijk ook vakantie. Naast het zeilen dus genoeg gelegenheid voor diverse spellen, zwemmen en een dagtocht met picknick.

Op vrijdag wordt de week afgesloten met een vlootshow waarbij alle ouders, verzorgers, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s (eigenlijk gewoon iedereen) is uitgenodigd. De dag sluiten we af met een feestelijke diploma-uitreiking.

Kids tot 18 jaar: 375 euro
5 dagen

Zeilclub
Boek deze cursus

Iedere laatste zondag van de maand vaart de zeilclub. Onder leiding van een echte Roerganger kan ook de jeugd meezeilen. Het niveau ligt minimaal op Jeugdzeilen 3. We maken gebruik van de volgende boten: RS Tera, Laser Pico en Radiaal Laser.

59 euro
1 dag

Vaarbewijs
Boek deze cursus

We bieden meerdere keren per jaar zowel het Klein Vaarbewijs 1, 2 als Basiscertificaat Marifonie (+ examen!) aan.

Tijdens de vaarcursus wordt de theorie uit het cursusboek behandeld en wordt er geoefend met op het examen gebaseerde oefenvragen. Hierbij gebruiken we het lesmateriaal van Vaarbewijsopleidingen.

Ook bieden we de mogelijkheid om het pakket uit te breiden met een praktijkles (aanrader bij KVB1!) om de geleerde theorie onder begeleiding van een ervaren schipper in de praktijk te brengen.

Daarnaast organiseren wij bijna iedere maand een Duitse vaarbewijs cursus.

(ver)gevorderde opleiding
Boek deze cursus

Twee keer per jaar in het voor- en najaar worden de opleidingen voor CWO 3 en 4 (zwaardboot en kielboot) georganiseerd. Deze zesdaagse cursus is een training onder professionele begeleiding en is zeer intensief. Om je uit te dagen werken we met verschillende situaties, trainers en bemanningen.

De theorie wordt eigen gemaakt door zelfstudie.

Het doel van CWO 3 is het uitbreiden van de vaardigheden zodat onder ongunstige omstandigheden verantwoordelijkheid over de boot en de bemanning gedragen kan worden. Voor CWO 4 is het doel om deze verantwoordelijkheid onder alle omstandigheden te beheersen én uit te blinken in doelmatigheid en herhaalbaarheid van alle manoeuvres.

465 Euro 6 dagen: drie weekenden in het voor-/najaar

Bekijk Vaarbewijs 1 & 2 aanbod

Toch liever privéles?
Dat kan!

Help! Welke lesboot moet ik kiezen?

Met de verhuur van ruim 30 zeilboten voor onze opleidingen, kunnen we ons voorstellen dat je door de boten het bos niet meer ziet. Geen nood, we helpen je op weg.

Iedere lesboot heeft zijn eigen kenmerken en voorwaarden waaraan de schipper moet voldoen. We helpen je graag een handje bij kiezen welke lesboot het beste bij jou past.

Kijk, dit zijn onze lesboten

Optimist

Jeugdzeilen, vanaf 7 jaar
Geschikt voor 1 persoon

RS Tera

Jeugdzeilen, vanaf 10 jaar Geschikt voor 1 persoon

Laser Pico

Zwaardboot, vanaf 13 jaar
Geschikt voor 1 persoon

Valk

Kielboot, vanaf 7 jaar
Geschikt voor 2 tot 4 persoon

Fox 22

Kajuitboot, vanaf 16 jaar
Geschikt voor 2 tot 4 persoon

Uttern

Vanaf 18 jaar
Geschikt voor 1 tot 3 persoon

Zomer Zeilweek

Vijf dagen waarin zeilen en plezier centraal staat. Speciaal voor de jeugd, maar alle ouders, verzorgers, broertjes, zusjes, opa’s en oma’s (eigenlijk gewoon iedereen) mogen ook komen kijken hoe hun kroost echte zeebonken worden.

Het weer van vandaag

Certificering

Onze opleidingen zijn allemaal gecertificeerd door de Commissie Watersport Opleidingen. Het CWO is een samenwerkingsverband van HISWA-vereniging en het Watersportverbond met als doel een uniform diplomasysteem voor vrijwillige vaaropleidingen in te richten en in stand te houden.